چه فاکتور هایی در کیفیت و قیمت فرش ماشینی تاثیر دارد ؟

چه فاکتور هایی در کیفیت و قیمت فرش ماشینی تاثیر دارد ؟

فرش ماشینی یکی از کالاهایی است که نیاز استفاده از آن در تمامی خانه های ایرانی احساس میشود همچنین وجود فرش و قالی در زندگی ما ایرانی‌ها نقش انکارناپذیری به همین دلیل در هنگام خرید فرش ماشینی بایستی دقت زیادی به خرج دهیم تا در نهایت بتوانیم فرشی را برای استفاده در منزل خود تهیه کنیم که متناسب با نوع نیازهای ما باشد.

فرش ماشینی به عنوان یکی از مهم ترین اثاثیه منزل ، مانند دیگر کالا ها از یک سری ویژگی ها و فاکتور هایی برخوردار است که تعیین کننده اصلی قیمت آن هستند . امروزه به دلیل نوسانات ارز در بازار و واردات نخ از کشور های خارجی ، قیمت اصلی فرش ماشینی در بازار و نمایشگاه ها را دلالان و واسطه ها تعیین می کنند اما به طور کلی قیمت فرش ماشینی در بازار از رنج قیمتی معلوم برخوردار است چرا که فرش ماشینی نیز توسط صنف و اتحادیه مرتبط قیمت گذاری می شود.

عوامل مؤثر بر قیمت فرش‌های ماشینی:

فاکتورهای متعددی در تعیین قیمت فرش ماشینی مؤثر هستند و تولیدکنندگان این فرش‌ها با درنظرگرفتن تمامی این فاکتورهاست که فرش را قیمت‌گذاری می‌کنند. البته که قیمت‌گذاری یک فرش ماشینی به‌طور غیرمستقیم تحت تأثیر فاکتورهایی که در قیمت‌گذاری کلی‌ هر کالایی دخیل هستند، مثل بهای تمام‌شده‌ی مواد اولیه، دستمزد کارگران یا استهلاک ماشین‌آلات هم قرار دارد، اما بعضی از عوامل به‌صورت مستقیم بر قیمت فرش ماشینی اثر می‌گذارند از جمله:

۱- اندازه‌ی فرش:

همه می‌دانیم که اندازه‌ی فرش ماشینی تأثیری مستقیم بر قیمت آن دارد. اندازه‌ی فرش ماشینی براساس مساحت آن و معمولاً با واحد مترمربع مشخص می‌شود و معمولاً از بین دو فرش کاملاً مشابه از سایر جوانب، فرش بزرگ‌تر قیمت بیشتری دارد.

۲- تراکم و تعداد شانه‌ی فرش:

منظور از تراکم فرش تعداد گره‌های موجود در طول فرش است و به‌شکل یک عدد که نشان‌دهنده‌ی تعداد گره‌ها در یک متر طولی فرش است مشخص می‌شود. به‌عنوان مثال فرش ماشینی با تراکم طولی ۱۰۰۰ دارای ۱۰۰۰ گره در یک متر از طول است. نخ‌های بیشتری در بافت فرش‌هایی با تراکم بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و درنتیجه قیمت آن فرش هم بیشتر می‌شود. تراکم بالای فرش ماشینی قیمت آن را افزایش می‌دهد، اما از سویی باعث دوام و استحکام بیشتر فرش ماشینی می‌شود.

منظور از تعداد شانه‌های فرش ماشینی تعداد گره‌های موجود در یک متر از عرض آن است. به‌عنوان مثال یک فرش ۷۰۰ شانه دارای ۷۰۰ گره در عرض است. هرچه تعداد شانه‌های فرش ماشینی بیشتر باشد، نخ‌های بیشتری در بافت آن استفاده شده و این باعث افزایش بهای تمام‌شده‌ی فرش و درنتیجه قیمت نهایی آن برای خریدار می‌شود.

۳- نوع نخ‌های استفاده‌شده در بافت فرش:

نخ‌های استفاده‌شده در بافت فرش یعنی نخ‌های تار و پود فرش هم از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت و کیفیت فرش ماشینی است. قطعاً تمامی نخ‌هایی که در بافت فرش ماشینی استفاده می‌شوند، کیفیت و قیمت مشابهی ندارند و بعضی بهتر و گران‌تر هستند. استفاده از نخ‌های گران‌تر باعث افزایش بهای تمام‌شده‌ی فرش برای تولیدکننده و درنتیجه افزایش قیمت فرش ماشینی برای خریدار می‌شود.

درحال‌حاضر بخش زیادی از فرش‌های ماشینی موجود در بازار با استفاده از نخ‌های اکریلیک بافته می‌شوند، چرا که این نخ‌ها دوام قابل‌قبولی دارد و باعث بروز حساسیت نمی‌شود. فرش‌هایی که با نخ‌های ۱۰۰ درصد اکریلیک، به‌ویژه اکریلیک هیت‌ست‌شده، بافته می‌شوند، کیفیت و قیمت نسبتاً بالاتری دارند.

نخ دیگری که در حال حاضر بهترین نخ فرش ماشینی موجود در بازار است، نخ پلی اوژن است که دوام بسیار بالایی دارد و باعث ایجاد حساسیت و یا آلرژی نمیشود همچنین پرزدهی و پوددهی ندارد. این نخ نسبت به کیفیت بالایی که دارد قیمت بسیار مناسبی دارد و باعث شده فرش ماشینی با کیفیت و قیمت بسیار مناسبی در بازار عرضه شود.

چه فاکتورهایی در کیفیت و قیمت فرش ماشینی تاثیر دارد؟

چنان‌چه قصد خرید اینترنتی فرش ماشینی با کیفیت و قیمت مناسب در هر اندازه، طرح، مدل و بافتی را دارید می‌توانید روی فروشگاه آنلاین زندیه حساب کنید. انواع فرش ماشینی در اندازه‌ها و طرح‌ونقش‌های مختلف و البته با قیمت‌های متنوع در فروشگاه فرش آنلاین زندیه در دسترس هستند. برای مشاهده‌ی کاتالوگ محصولات فروشگاه زندیه از لینک زیر استفاده کنید:

https://zandiehcarpet.com/

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *